Fri frakt över 500kr     Fria Returer

Det här är CrossFit

Spring 400 meter, gör 50 armhävningar, hoppa upp på en 60 cm hög låda 15 gånger och avsluta med fem marklyft med 100 kg på stången. Upprepa detta tre gånger och skriv ner din totala tid. Gratulerar, du har precis avslutat ditt första CrossFit-pass.

CrossFit är träningsformen som kombinerar styrka, snabbhet, balans, uthållighet och teknik för att skapa varierade träningspass som formar dess utövare till mångsidiga atleter redo att ta sig an alla sorters utmaningar.

“Man tränar inte CrossFit för att bli bäst på en enskild övning utan man tränar för att bli bättre på alla moment.”

Detta är grundfilosofin som används för att bygga upp ett CrossFit-pass och det är även anledningen till varför det faktiskt inte finns något som kan kallas ett typiskt CrossFit-pass. Visserligen finns det ständigt återkommande övningar men sättet på vilket dessa kan kombineras gör att du under en månads träning sällan stöter på två identiska CrossFit-pass.

Anledningen till att man väldigt sällan stöter på liknande pass kan härledas till en av de grundläggande filosofierna bakom CrossFit. Nämligen att om du tränar väldigt mycket på att utföra ett träningspass som tar en viss tid och innehåller specifika moment, så blir du väldigt bra på just den typen av träningspass. För en CrossFitutövare som vill vara en allroundtränad atlet handlar det istället om att ständigt utmana kroppen på nya sätt. Därför varierar man också innehållet, längden och tiden som ett CrossFitpass utförs på. Allt för att kroppen aldrig ska vänja sig vid att en övning ska utföras med en viss vikt eller på en viss tid.

Historia

Även om man skulle kunna hävda att människan alltid har sysslat med CrossFit då rörelserna som utförs bygger på sådant som människan är formad för att göra – nämligen att springa, klättra, lyfta, dra, kasta och hoppa – så är det ett amerikanskt företag som ligger bakom etableringen av varumärket CrossFit.

Företaget och träningsfilosofin CrossFit Inc grundades år 2000 i Santa Cruz, Kalifornien av Greg Glassman. Det som Greg Glassman gjorde, och som var unikt för fitnessbranschen vid denna tidpunkten, var att han definierade fitness som något mätbart. Alltså något som gick att observera och att upprepa och där man kunde testa och jämföra sig med andra.

CrossFit är ett licensierat varumärke som CrossFit Inc licensierar till associerade gym. I licensieringen ingår även en tränarkurs för att utbilda och licensiera tränare till gymmen. Det första gymmet som togs upp av CrossFit Inc var CrossFit North i Seattle, Washington. 2005 var endast 13 gym afflierade med CrossFit inc men nu har den siffran växt till över 9000 gym världen över.

Många CrossFitutövare ser sig sjävla som en rebellrörelse som utmanar det traditionella fitnesskonceptet och det är även vanligt att många utövare anammar dieter som förespråkas av CrossFit Inc såsom Paleto och zone-dieten.

Workout of the Day

IMG_2476

Att utmana sig själv är något som ständigt återkommer när man pratar om CrossFit, nästan alla CrossFit-pass utförs nämligen mot en tidskomponent. Vanligast är att man antingen ska utföra alla övningar på så kort tid som möjligt eller att man ska utföra så många repetitioner eller varv av en övning på en förutbestämd tid. Det finns även pass där man ska utföra ett visst antal repetitioner av en eller flera övningar varje minut under ett ett förutbestämt tidsintervall.

Detta är en del av tankesättet att du ska kunna mäta dina resultat med andra och samtidigt tydligt kunna se din utveckling efterhand som du förbättrar din tid på olika övningar. På ett CrossFit-gym, eller en Box som det egentligen kallas, representeras detta av att alla som tränar en viss dag kör samma övningar. Dagens träning kallas för en WOD eller Workout Of the Day.

Och det är möjligtvis så att det är just WOD:en som gjort att CrossFit har fått ett sånt otroligt genomslag. Du kommer in till boxen och dagens träning står på tavlan. Det är enkelt och varierande. Ingen planering krävs i form av avancerade träningsscheman som måste bytas ut var sjätte vecka för att du ska få en allsidig träning. Kravet på förkunskaper minskar helt enkelt. Istället så kommer du till boxen, kör passet efter din bästa förmåga och skriver ner ditt resultat. Detta innebär även att man inte behöver ha en god grundfysik för att träna CrossFit – CrossFit blir istället ett sätt att bygga upp en bra grundfysik.

Ett CrossFit-pass kan ta allt mellan 5 – 40 minuter att genomföra. Passet börjar med en lättare uppvärmning som sedan följs sedan av en teknik- eller styrkedel där man tränar på att bli bättre på ett visst moment, exempelvis tunga lyft. Efter teknikdelen kör man dagens WOD och alla deltagare uppmanas att skriva ner sitt resultat på boxens tavla. Att man jämför sitt resultat med övriga utövare kan även ge självförtroendet en skön boost eller trigga till att man fortsätter utvecklas i sin träning för att kunna mäta sig med de andra utövarna i boxen. En liten dos tävlingspsyke kan alltså vara en god egenskap för den som vill satsa på CrossFit.

IMG_2482
IMG_2503

Detta var en liten introduktion till CrossFit. Men hur populärt är CrossFit i Sverige? Vilka är bäst i världen och hur utses dem? Och vad har utövarna och kritikerna att säga om träningsformen? Det kommer vi gå igenom i del två som presenteras här på Sportmoments senare i sommar.


Sportmoments2014-05-29



comments powered by Disqus