Fri frakt över 500kr     Fria Returer

Inför Göteborgsvarvet 2014

Förberedelserna är färdiga. Det sista långpasset är löpt. Kläderna är valda och väskan är packad. På lördag är det äntligen dags.

Dags för löparfest i Göteborg då världens största halvmarathon går av stapeln för 34:e gången i ordningen. Arrangemanget har vuxit för varje år som gått och är nu vad som bäst kan beskrivas som en enda stor folkfest för både löpare och publik. Över 64 000 personer är anmälda till de olika loppen som går under veckan och som vanligt kommer det vara att vara fullt med folk som hejar fram löparna längs stadens gator.

Göteborgsvarvet har nästan blivit synonymt med rådande löparboom och “Varvet” brukar vara fulltecknat redan tidigt på hösten. På startlinjen trängs allt från ärrade varvsveteraner till de som gör sitt allra första lopp. Och det är många som väljer att göra sin första halvmara just här tack vare att tävlingen har den status som den har. Det finns numera en uppsjö med halvmaror att springa men Göteborgsvarvet har lyckats cementera sin plats i toppen när det gäller distansen 21 kilometer. Även utanför löparkretsar är loppet välkänt och därför blir det också ett väldigt naturligt mål för en löpintresserad att ha som mål att springa minst ett Göteborgsvarv.

För oss på Sportmoments så har Göteborgsvarvet också haft en viktig betydelse. Det var här vi sprang våra första halvmaror tillsammans och även om vi numera deltar i en hel del andra lopp under året så är det ändå mycket som kretsar kring Varvet. Utmaningarna har duggat tätt under försäsongen, personliga rekord ska slås, träningsscheman har skapats och förkastats, förväntningar har höjts och grusats – ja ni vet ju säkert hur det brukar vara i er egen bekantskapskrets. Det ligger helt enkelt alltid mycket förväntningar i luften inför Göteborgsvarvet.

Efter fyra år har vi förhoppningsvis också lärt oss en del av våra misstag. Därför tänkte vi här dela med oss av några av de mer ödesdigra nybörjarmissarna som vi hoppas på att undvika framöver:

  • Om du springer med musik – se till att hörlurarna sitter bra i örat. Det är mycket irriterande att spendera halva loppet med att rätta till en glappande öronplugg.
  • Börja inte panikladda med oprövade energidrycker just före start. En liten gel innan loppet kanske kan hjälpa dig till en bra resa. Överdriven konsumtion av energidryck kommer dock förmodligen bara att leda till magknip för en ovan mage – oavsett vad säljaren på Varvsmässan säger.
  • Kolhydratladdning är bra enligt många, men kanske inte heller något att ta till i sista minuten. Undvik helt enkelt att äta spaghetti och köttfärssås så sent som två timmar innan start.
  • Om du har känsliga bröstvårtor kan lite tejp skona både dig och publiken från en blodig upplevelse.
  • Starten är trång, oavsett startled. Det är helt enkelt inte värt att slösa energi på att knuffas och bli irriterad på medlöparna. Dessa krafter kommer du att behöva senare.
  • Om det är första gången du springer, ta en extra titt på banprofilen. Efter en hyfsat lätt första mil så kan Göta Älvbron knäcka den bästa. Och ingen vill ju se trött ut på Avenyn!

Och med de tipsen önskar vi er och oss själva lycka till. Sportmoments kommer ha sitt basläger i närheten av starten på Kungsladugårdsgatan 110A. Håll utkik efter en stor Sportmoments-vepa på husfasaden. Där kommer vi även att ha en tävling för er som har vägarna förbi. Mer information om tävlingen hittar du här.

Hoppas vi ses!


Sportmoments2014-05-14



comments powered by Disqus