Fri frakt över 500kr     Fria Returer

Hur fungerar kompressionskläder?

Användningen av kompressionskläder har ökat explosionsartat på senaste tiden, men hur fungerar kompression och vilken effekt kan det ha på din träning?

Tanken bakom kompressionskläder är att det ökade trycket som plagget ger mot kroppen ska göra att de små klaffarna som finns i blodkärlen öppnas upp, vilket ökar blodflödet och ger mer syre till arbetande muskler. Dessutom gör det ökade blodflödet att slaggprodukter som bildas i musklerna vid hårda prestationer snabbare transporteras bort, vilket gör att kroppen gör sig av med mjölksyra snabbare.

Kompressionsstrumpor har länge används av medicinska skäl av personer med stillasittande jobb eller lågt blodtryck och det är framförallt när vi inte rör oss som kompressionskläder kan göra som mest nytta. Efter ett hårt träningspass är det viktigt att man varvar ner i ett lugnt tempo för att klaffarna i blodkärlen ska öppnas och fräscht blod kan skölja igenom musklerna och “spola bort” slaggprodukterna som bildats under träningen. Detta är samma effekt som man får vid användning av kompressionskläder.

Kompressionskläder kan alltså hjälpa till med återhämtningen efter ett hårt träningspass.

Fördelen med att använda kompressionskläder vid återhämtning är att du kan förlänga återhämtningsprocessen vilket gör att kroppen återhämtar sig snabbare. En normal nervarvning varar ca 5 – 10 minuter medan du kan behålla kompressionskläderna på hela natten, vilket både förlänger och förbättrar återhämtningsprocessen. Ökat blodflöde gör även att kroppen kyls ner snabbare, vilket kan vara en skön bieffekt då man ofta känner sig överhettad efter en hård fysisk prestation.

När ska man använda kompressionskläder?

Numera kan man se kompressionskläder på utövare inom de flesta olika idrotter. Men det finns några träningsformer där kompressionskläder har visat sig göra en större skillnad för utövningen. Framförallt är det inom långdistanslöpning och vid explosiva aktiviteter som materialet kan hjälpa dig att prestera bättre.

WA1968B-Blue

När det gäller långdistanslöpning så är det framförallt långa tights och så kallade calf sleeves som används på vaderna som är populärast. Det som gör långa tights så bra vid långdistanslöpning är att de ger tryck över hela benen. Detta ger mindre vibration i musklerna vilket kan minska påfrestningen som musklerna utsätts för vid tävling och träning över längre distanser. Känner man sig inte bekväm i att springa i långa tights så kan man istället använda ett par calfs, som är en kompressionsstrumpa som ger tryck runt vaden som oftast är den muskel som tar mest stryk under ett långlopp.

Har man problem med benhinnorna så kan man även med fördel dra på sig ett par kompressionsstrumpor. De ger även de bra tryck över vaden och tillskillnad från ett par vanliga stumpor så trycker de åt på rätt ställen och minskar belastningen på utsatta områden.

När det gäller mer explosiva träningsformer så kan tightheten i kompressionsplagget göra att man upplever en gummibandseffekt som gör att man kan kan känna att man får bättre och snabbare svar från kroppen i sina rörelser. Däremot så finns det inga studier som visar att kompressionskläder ska ge någon bättre effekt vid intervallträning även om användningen har bevisats öka uthålligheten vid maximal ansträngning.

Materialet förbättrar din träningsupplevelse

Utöver de sportsliga fördelarna som finns med användandet av kompressionskläder så är även materialet i kläderna utvecklat för att ge dig en så perfekt träningsupplevelse som möjligt.

Materialet som kläderna är tillverkade i är anpassat för att dra ut fukt, vilket gör att du känner dig torr och fräsch även efter en lång och varm löprunda. Dessutom så gör det ökade blodflödet att kroppen kyls ner snabbare vilket innebär att du kan använda dina långa tights även under en varm sommardag.

De flesta kompressionsplagg är tillverkade i lycra, en typ av spandexmaterial. Den här typen av material har ingen naturlig stretch utan istället tillverkas de på ett sätt som gör att man får specifikt uträknade elasticitetsnivåer, vilket ger en bättre kontrollerad kompression än kläder gjorda i material med naturlig stretch. Kläder som är tillverkade på det här sättet tenderar även att hålla ihop bättre även om du skulle råka få en reva i kläderna när du använder dem.

Kompressionskläder bör tvättas i 30 grader och inte torktumlas. Om du sköter dina kompressionskläder väl så håller de i flera år utan att kompressionen i plagget påverkas.

Hitta rätt storlek för bästa effekt

Eftersom kompressionskläder är sydda för att ge tryck på specifika delar av kroppen så är det viktigt att du är noga när du tar på dig dina kompressionskläder samt att du har rätt storlek. Ta gärna hjälp av en storleksguide för att se till att du har rätt passform på dina kläder.

Även om kompressionskläderna har standardstorlekar så kan det vara bra att mäta din kropp för att se till att du får rätt passform på kläderna. När du mäter, se till att mäta på de tjockaste delarna av kroppsdelen som du ska använda kompressionskläderna på. Kläderna ska sitta tight, men de ska inte hindra din rörlighet eller göra ont och därför att det viktigt att ha rätt storlek på kläderna. Om du är osäker på vilken storlek som är rätt för dig kan du dock med fördel välja en mindre storlek för att se till att du får det rätta trycket från kläderna.

När du tar på dig dina kompressionskläder så skall du inte rulla ihop dem utan jobba dig istället i kläderna metodiskt tills de sitter på rätt plats. Vissa kläder har ytor som är anpassade för specifika delar av kroppen så se till att dessa sitter på rätt plats innan du ger dig ut på ditt träningspass.

Genom att se till att dina kompressionskläder sitter rätt så utnyttjar du klädernas funktionalitet på bästa sätt.

Fungerar verkligen kompressionskläder?

Men även om vi här har lyft fram många av de positiva effekter som användingen av kompressionskläder kan ha så kvarstår dock det faktum att det finns få vetenskapliga tester som faktiskt visar att kompressionskläder de facto får dig att prestera bättre.

De undersökningar som har gjorts visar att användandet av kompressionskläder kan förlänga tiden till utmattning vid maxprestationer, för extremt vältränade idrottsmän. Däremot så finns det inga undersökningar som har kunnat bevisa att kläderna förbättrar din prestation under ett vanligt löppass på tio kilometer eller att de skulle hjälpa dig att springa snabbare.

Men vid ett flertal studier så har idrottare som använt kompressionskläder efter träning sagt att de har känt sig piggare och haft mindre träningsvärk dagen efter. Idrottare som tränar hårt flera gånger i veckan har även sagt att de upplever att de känner sig piggare vid daglig träning om de har använt kompressionskläder som en del av sin återhämtningsprocess. Det finns även vetenskapliga studier som visar på liknande resultat och därför bör man kunna dra slutsatsen att användningen av kompressionskläder efter träning kan förbättra din återhämtning.

Man ska inte heller underskatta placeboeffekten. Om du tycker att ett plagg sitter riktigt skönt på kroppen och du trivs i att träna i det så kommer det garanterat även att ha en positiv inverkan på dina resultat. För det vet vi ju att den skönaste tröjan är alltid den som känns snabbast.

Varför ska du använda kompressionskläder?

Sammanfattningsvis så kan vi konstatera att kompressionskläder är här för att stanna. Även om det inte finns tillräckligt med vetenskapliga studier för att bevisa att de faktiskt förbättrar dina resultat, finns det ändå flera positiva effekter med kompressionskläder som vi vill lyfta fram och som gör att de ska blir ett bra komplement till din träningsgarderob:

  • Snabbare återhämtning
  • Bättre blodcirkulation
  • Stabilare hållning
  • Dämpar vibrationer i musklerna
  • Kyler ner kroppen

Är du nyfiken på att testa kompression i din egen träning? På Sportmoments har vi ett bra sortiment av kompressionskläder för män och kompressionskläder för kvinnor.


Sportmoments2014-03-27



comments powered by Disqus