Fri frakt över 500kr     Fria Returer

Vad kostar klassikern?

Vad kostar det att göra En Svensk Klassiker? Det finns förmodligen lika många budgetar som det finns deltagare. Men ett klassiskt svar är att det kan kosta precis hur lite eller hur mycket som man själv vill. Allt beroende på vad man har för egna mål, preferenser och hur mycket man värdesätter känslan av ny utrustning.

Här tänkte jag redogöra för vilka kostnader som uppstod under min egen klassiker som inleddes med Vätternrundan 2013 och som avslutades med Vasaloppet 2014. Jag tänkte även passa på att ge några praktiska tips som kan vara bra att känna till om man genomför sin första klassiker.

När jag gjorde min egen research inför klassikern så läste jag på nätet om personer som gjort riktiga budgetklassiker och kom undan med bara några tusen kronor. En gammal herrcykel från förrådet, grannens gamla träskidor, och så övernattning i sovsal inför loppen. Själv är jag lite för bekväm och tycker det är lite för kul med träningsutrustning för att vilja göra en budgetklassiker. Samtidigt finns det ju också exempel på raka motsatsen. Cykel som kostar som en större bil, vasaloppsträning på ständigt ny högfluorvalla och träningsläger på hög höjd. Njae, jag har inte riktigt ekonomin för det även om det verkar härligt. Istället gick jag nog en ganska typisk medelväg.

Om vi börjar med de obligatoriska anmälningsavgifterna så ser de för närvarande ut som följer.

Vasaloppet: 1600 kr (Gäller Vasaloppssöndagen. Öppet spår kostar 1080 kr för söndagen och 880 kr för måndagen)
Vätternrundan: 1350 kr
Vansbrosimmet: 780 kr (blir dyrare ju senare man anmäler sig)
Lidingöloppet: 695 kr (blir dyrare ju senare man anmäler sig)

Här bör man ha i åtanke att platserna till Vasaloppssöndagen och till Vätternrundan tar slut på några minuter. Och även om man sitter redo framför datorn så är det långt ifrån säkert att man lyckas få en plats.

I Vasaloppet finns dock även möjligheten att köra Öppet Spår som går söndagen och måndagen innan det klassiska loppet, dessa brukar inte bli slutsålda lika fort. Och det ska även sägas att egentligen behöver man ju faktiskt inte köra Vasaloppet alls då även Engelbrektsloppet räknas som ett alternativ för att få tillgodoräkna sig klassikern.

Det går även att köpa en startplats i andra hand av någon som har beslutat sig för att inte delta i loppet. Då görs en överlåtelse på arrangörens hemsida så att man deltar i sitt eget namn. Men att köpa en startplats i andra hand kan ofta dra iväg med flera tusen kronor över ordinarie pris. Är du ändå sugen på att få tag på en sådan plats rekommenderas www.startplatser.se.

Ett smart knep om man inte lyckas få startplats till Vasan eller Vättern är att istället inleda sin klassiker med antingen Vansbrosimningen eller Lidingöloppet. Dessa brukar nämligen inte bli slutsålda lika fort och har man väl påbörjat sin klassiker är man nämligen garanterad att få anmäla sig till kommande lopp trots att de är fulltecknade. Både Vasan och Vättern har nämligen startplatser som är vigda till just klassiker-deltagare.

Men nu är det dags att gå in på utrustningen. Och vi börjar med Vätternrundan eftersom det var mitt första lopp:

Det första inköpet var förstås cykeln. Den del av utrustningen som det går att lägga allra mest pengar på. Som novis är det svårt att veta vad man egentligen behöver. En bra cykel gör ju inte allt för mycket på tiden om man inte har tränat bra, men en bra cykel kan ju samtidigt vara motiverande när det gäller att få träningen gjord. Själv köpte jag en Columbus Pinta på Cykelcity i Göteborg á 11 999 kr. Columbus är Cykelcitys eget varumärke och finns i ett antal olika varianter och prisklasser beroende på ram och komponenter. Kolfiber eller aluminium? Jag höll tillgodo med aluminium-ram men med en framgaffel i kolfiber. Växlarna är Shimano 105 vilket sitter på en jäkla massa racercyklar runtom i landet. Ett bra och lättanvänt växelsystem som duger gott både för nybörjare och för de motionärer som redan kört ett tag.

Övrig cykelutrustning som jag köpte:

Hjälm, Bell Sweep: 799 kr
Skor, Sidi Genius 5: 1795 kr
Cykelbyxor, Pearl Izumi Elite Thermal Bib (för den tidiga vårträningen): 1299 kr
Cykeljacka, Pearl Izumi Elite Thermal Barrier Jacket(för den tidiga vårträningen): 1099 kr
Cykelbyxor, Newline bib korta: 599 kr
Cykeltröja, Pearl Izumi Elite Jersey kortärmad: 499 kr
Handskar Newline: 249 kr
Glasögon White Spotter Pro: 499 kr
Cykelpump med tryckmätare (Lezyne sport floor drive): 499 kr
Punkakit: 199 kr

Extra utrustning som kan vara bra att ha (men som jag skippade) är en trainer för att kunna träna inomhus på sin cykel innan asfalten är redo. Finns från ca 1495 kr.

Sedan ska man ju gärna bo någonstans inför loppet. Just på Vättern beror ju förstås mycket på vilken starttid man har eftersom de första deltagarna startar redan på fredagskvällen och cyklar hela natten. Men att vara utvilad är viktigt. Jag lyckades få en starttid framåt 06 på lördagsmorgonen just för att jag gärna ville sova några timmar innan loppet. Hotellrummen i Motala måste man vara bra snabb för att få tag på, men Scandic Linköping Väst ca 40 minuter från Motala funkade bra. 1000 välinvesterade kronor. Efter loppet fick jag skjuts hem av välvilliga föräldrar men om man inte har den möjligheten så bör man även boka boende natten efter. Det är inte tillåtet att köra de närmaste sex timmarna efter målgång och det är inte heller att rekommendera. Stickkontroller görs bland biltrafikanter och visar det sig att man har deltagit i loppet men ändå kör bil så stryks helt enkelt resultatet i Vätternrundan. Det innebär att man inte heller kan tillgodoräkna sig loppet till klassikern. Och man vill inte gärna ha slitit så mycket på rumpan i onödan.

Eftersom transport till och från loppen diffar så mycket beroende på vart man bor så har jag skippat den kostnaden i samtliga lopp.

Summa Vätternrundan (inklusive startavgift och boende): 21 885 kr

Efter Vättern är det dags för Vansbrosimningen:

Budgetvarianten här är att gnida in sig i ullfett och hoppas på en varm sommar. Själv ville jag ha både värmen och den extra flythjälpen som en våtdräkt ger. Orca TRN Ocean Pool för 1599 kr satt som en smäck. Ett par simglasögon Head Jaguar för 449 kr och utrustningen är klar.

Här hade jag möjlighet att bo hos släktingar i närheten så denna gång slapp jag bekymra mig om boendekostnad. Vansbro är ett ganska litet och gemytligt arrangemang så logistiken är heller ingenting att bekymra sig över. Parkering finns inom promenadavstånd till start och mål och efter en nätt promenad till startfållan byter man om och slänger kläder och handduk i en påse som väntar vid målgång.

Summa Vansbro: 2828 kr

När sommarn börjar ta slut och hösten närmar sig är det äntligen dags för Lidingöloppet:

Också ett förhållandevis billigt lopp. Ett par löpardojor så är du game! (Även om jag på Broloppet över Öresundsbron 2010 såg en kille springa i Converse, men tror inte det är att rekommendera).
Själv kör jag Asics GT2000 och har så gjort de senaste åren. Brukar ligga på ca 1499 kr.

Till detta vill jag gärna ha korta 2XU-tights: 899 kr
Tröja, New Balance Impact Half Zip: 699 kr
Svettband: 149 kr
Löparstrumpor Seger: 159 kr

Och så självklart en löparklocka. Själv kör jag Garmin Forerunner 305 som jag när det begav sig betalade 1499 kr för. Denna klocka använder jag för övrigt både på Vasan och Vättern men eftersom det är en löparklocka i första hand så får Lidingöloppet bära kostnaden.

Summa Lidingö: 5599 kr

Efter en alldeles för kort och kvalfylld vinter är det till slut dags för Vasaloppet:

Ett av de lopp som kräver mest planering och framförhållning för att kunna genomföras på ett bra sätt.

Jag inledde med att köpa ett färdigt skidpaket med skidor, bindning, pjäxor och stavar på Udéns Sport i Göteborg. Skidor och bindning från Salomon. Likaså pjäxor. Pjäxorna valde jag att inte ta den billigaste varianten, istället gick jag på de allra mjukaste och skönaste som hette Salomon Active 9 Classic Pilot. Jag ville inte riskera att börja hata mig själv för dumsnålhet halvvägs in i loppet. Stavarna valde jag en kolfiber-variant som är lätta, hållbara och som har bra spänst. Vid köp av skidor är det bäst att hitta ett par som har ett spann som passar just dig. Så om du har möjlighet så titta inte i första hand på prislappen utan prova istället fram vilka som passar bäst just för dig. Totalt kostade paketet 5000 kr.

Övriga skidrelaterade produkter som jag införskaffat:

Skidställ byxor och jacka Craft: 999 kr
Underställsbyxor Craft: 349 kr
Underställströja Bagheera: 299 kr
Gundekalsongen: 249 kr
Mössa i funktionsmaterial: 249 kr
Skidstrumpor i merinoull: 249 kr
Skidhandskar Lillsport: 499 kr
Vallapaket: 999 kr
Vasaloppsprep av skidor, racevalla i högfluor samt fästvalla: 900 kr

Om man bor i södra Sverige kan det även vara på plats att införskaffa ett par rullskidor. Själv hade jag turen att få låna ett par av brorsan, och i ärlighetens namn så blev det inte så många rullskidepass. Eh, närmare bestämt endast ett pass. Varianten jag körde på var Stadiums billigare sort av märket Everest. Till detta är det bra att ha ett par stavar med asfaltspigg så slipper man hålla på att byta med sina ”snöstavar”. Rullskidorna kostade 1999 kr.

För att få delta i Vasaloppet så måste man även vara medlem i en skidförening. Själv anslöt jag mig till Göteborgs-föreningen IK Stern. Kostnad för ett år 400 kr. Dessutom valde jag att ta del av deras tre servicestationer längs med banan vilket kostade ytterligare 150 kr.

Vasaloppet är nog det loppet som är mest logistiskt utmanande. Boende i form av vandrarhem och hotell bokas snabbt upp och det gäller vara ute i riktigt god tid om man inte ska vara hänvisad till att sova på ett gymnastiksalsgolv. Via booking.com hittade jag en stuga i Ljördalen på norska sidan gränsen, ca 6 mil från starten i Sälen. Kostnad 1000 kr. I Vasaloppet är det också väldigt skönt att ha någon med sig som kör (och som kan peppa lite längs med vägen). Tänk på att det är extremt mycket trafik till Berga by innan loppet och att vägarna spärras av en viss tid så var noga med att planera din färd till starten på morgonen och se till att ha en ordentlig tidsbuffert så att du slipper adrenalinpåslaget av att sitta fast i en bilkö. När man kommer till Mora är man inte heller jättesugen på att ta en buss tillbaka till Sälen för att hämta bilen och det är inte någon hit att själv köra bil efter loppet. Så att ha någon som väntar med en varm bil vid målgång är guld värt.

Summa Vasaloppet: 14 941 kr

Till detta kommer ju förstås alla kringkostnader som man lägger på sin träning under hela året. Som att åka iväg på helgerna för att hitta snö för sin skidträning. Som att skaffa gymkort för att styrketräna och dra i stakmaskinen. Seedningslopp och energibars. Men i sammanställningen har jag valt att endast ta med de kostnader som är direkt knutna till loppen och den utrustningen man använder.

Total summa för samtliga fyra klassikerlopp landar därmed på 45 253 kr.

Var det värt det? Varenda jäkla öre. Och dessutom, klassiker nummer två blir betydligt mer prisvärd.


Sportmoments2015-02-7



comments powered by Disqus